lørdag 21. januar 2012

Fanamønsteret går kjøkkenveien - The Fana sweater pattern enters the kitchen


I likhet med fjorårets første måned, er målet for januar å kun bruke garn jeg har i hus. Bomullsgarnboksen er fremdeles proppfull, selv etter kurvproduksjon og håndklestrikk. Så nå er det på tide å utvide repertoaret med grytekluter. Astris lek med Fanamønstret satte mine små grå i sving. Jeg strikket en Fanakofte en gang i forrige årtusen. Dessverre farget det blå garnet av på det hvite, og kofta ble ubrukelig. Men jeg har fortsatt mønsteret liggende (jeg har ALLE håndarbeidsmønstre som er kommet i hus de siste 25 årene :-D), og da var veien fra tanke til handling kort.

Like the goal for the first month last year, I'm aiming to only use stock yarn this january. The cotton yarn box is still cramped, even after basket production and towel knitting. So now it's time to expand the repertoire with potholders. Astri's play with the Fana sweater pattern got my small grey ones to act. I knitted a Fana sweater once during the last millenium. Sadly the blue yarn bled onto the white, and the sweater became useless. But I still have the pattern (I have EVERY pattern that has entered into my house for the last 25 years :-D), and then the road from thought to action was short. 
  

Grytelappene strikkes rundt og hekles sammen etterpå. Det blir deilige, tykke lapper som beskytter godt mot varmen.

The potholders are knitted round and round and crocheted together afterwards. It makes lovely, thick potholders which protects very well against the heat.


Jeg synes resultatet ble ok. Hva synes dere?

I like the result. What do you think?

Inga Helene

6 kommentarer:

  1. Jeg syns de ble kjempefine, jeg! Må lære meg den sammenheklinga snart, skjønner jeg...
    Ønsker deg ei riktig god helg!
    PS: Give away i bloggen min ;)

    SvarSlett
  2. beautiful work as always Inga.

    SvarSlett
  3. I love it! What a clever idea. To knit in the round and then crochet together was very smart. Thanks for the link and mention; I really appreciate it. :-)

    SvarSlett
  4. De ble kjempeflotte. Rødt og hvitt er jo lekkert da.....

    SvarSlett
  5. Jeg har en forkjærlighet for strikka grytekluter,enkel og raskt å strikke og man kan som du bruke de vakreste mønster til. Kjempe flott gryteklut til fargerikt bruk på kjøkkenet:)

    SvarSlett
  6. Disse var bare kjempefine. Skal ikke se bort ifra at jeg låner denne ideen fra deg :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails