tirsdag 27. mars 2012

Sunne(re) boller - Healthy(-ier) buns


Her er bolleoppskriften jeg kom fram til i går. Jeg sier ikke at den er spesielt sunn, jeg sier bare at det er en sunnere utgave enn den jeg vanligvis bruker.

200 gram margarin smeltes. Bland 1 dl appelsinjuice og en boks Kesam, og tilsett vann til du har 7 dl væske. Væsken has i den smeltede margarinen og varmes opp til ca 37 grader celsius (gjærvennlig). I en bolle blandes 200 gr. brunt sukker og 2 ts kardemomme. Løs opp 1 pk gjær i litt av den lunke væsken og ha all væske opp i bollen. Så blander du inn ca 1,6 liter speltmel. Jeg brukte en blanding av siktet spent og fin, sammalt spelt. Rør sammen. Det skal ikke være en veldig fast deig, (se bildet under) og den trenger ikke å eltes.

Here is the bun recipe I ended up with yesterday. I'm not saying that these are healthy buns, I'm just saying that it's a heathlier version of my ordinary recipe. Please forgive me if there are language errors. It's my first recipe in English :-)

Melt 200 grams of margarine. Combine 1 dl of orange juice and 300 grams of quark. Add water until you have 7 dl fluid. Pour the fluid into the melted butter and heat until it is yeast friendly. In a bowl, mix 200 grams of brown sugar and 2 teaspoons of cinnamon. Dissolve the 50 grams of yeast in some of the fluid and pour all the fluid into the bowl. Then you add approx. 1,6 litres of spelt flour. I used a mix of fine and semi-fime spelt flour. Mix it together. The dough doesn't have to be very firm (see picture below), and it doesn't need alot of kneading. 


Deigen dekkes og settes på et lunt sted til den har fått dobbel størrelse. Jeg får 32 boller av denne deigen, og når du triller ut to på en gang, går det fort.

The dough is covered and placed on a warm place until it has doubled it's size. I get 32 buns from this dough, and when you make two at the same time, it's quick to do.
 

Bollene settes til heving igjen, pensles med et sammenvipet egg og stekes i 12 min på 225 grader celsius. Den hvetemelfølsomme magen i heimen er lykkelig over endelig å kunne fråtse i ferskt bakverk, og jeg er fornøyd med at fryseren er full av hjemmebakst til påske.

The buns are put away for raising, brushed on the surface with a whipped egg and baked for 12 min at 225 degrees celcius. The wheat flour-sensitive stomach in the home is happy to be able to feast on fresh pastries, and I'm satisified with a full freezer for Easter

Inga Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails